TOP
Foto: Philip Lange/shutterstock.com

De mooiste stations van Duitsland

Het zijn trefpunten, afscheidsplaatsen of gewoon plaatsen waarvandaan je naar je bestemming reist. Vaak bepalen stations de eerste indruk van een stad en geven een idee van de heersende rijkdom. Een stadsbezichtiging begint op de stations met de perrons, die op zich al vaak een bezienswaardigheid zijn.

Dresden

Heel indrukwekkend is het lichtdoorlatende dak van glasfiber, waardoor er in de stationshal veel daglicht naar binnenkomt. Het centraal station in Dresden werd in 1898 geopend en het neostijl gebouw is steeds aan de omstandigheden van de tijd aangepast: Aan het begin van de 21e eeuw werd het bouwwerk bijvoorbeeld volledig gesaneerd en gemoderniseerd, zonder dat het oorspronkelijke karakter verloren ging. Een andere bijzonderheid van het gebouw is de indeling over twee verdiepingen, waardoor ‚ÄėDresden Hauptbahnhof‚Äô tegelijkertijd doorgangs- en kopstation is. Een kopstation is een station waarin de sporen eindigen, zodat de treinen aan slechts √©√©n zijde het gebouw inrijden en in omgekeerde richting er weer uit.

Foto: Tupungato/shutterstock.com

Lindau

Net zo mooi is het ‚ÄėLindauer Hauptbahnhof‚Äô. Het kopstation ligt op het eiland Lindau en is door een circa 500 meter lange en viersporig aangelegde dam met het vasteland verbonden. Het huidige ontvangstgebouw werd tussen 1913 en 1921 in een barok aandoende regionale stijl gebouwd en staat op de lijst van beschermde monumenten.

Bremen

Het is een belangrijk knooppunt van het treinverkeer in noordwest Duitsland en staat met een bezoekersaantal van 120.000 reizigers per dag samen met het centraal station van Leipzig op plaats twaalf van de meest bezochte treinstations van de Duitse spoorwegen. Op de fa√ßade van het ‚ÄėHauptbahnhof Bremen‚Äô zijn veel liefdevol gemaakte details te ontdekken. De beeldhouwwerken op de gevel stammen van Diedrich Samuel Kropp en Carl Dopmeyer. De sculpturen op de hoekzuilen moeten handel en industrie uitbeelden en die in de muurbogen symboliseren treinverkeer en scheepvaart. De beide torentjes dragen de wapens van de steden Hamburg, Bremen, Hannover en Keulen, die door de trein met elkaar werden verbonden. Ook is het de moeite waard de wandmoza√Įek in de ontvangsthal boven de tunnelingang eens nader te bekijken. In het station is overigens veel beeldende kunst uit verschillende perioden te bewonderen.

Foto: 1989studio/shutterstock.com

Leipzig

Het grootste kopstation in Duitsland is het ‚ÄėLeipzig Hauptbahnhof‚Äô, dat net als het station in Dresden een bijzondere attractie is. Dit centraal station werd geopend in 1915 en vervangt de tot die tijd in de stad voorkomende aparte stopplaatsen voor lange afstandstreinen. Karakteristiek voor het gebouw is de representatieve stationshal, die zich uitstrekt over de volle breedte van het gebouw, dat in de jaren negentig van de vorige eeuw aan een uitgebreide restauratie en modernisering werd onderworpen. Zo ontstond op de plaats van het vroegere dwarsgelegen perron een winkelcentrum, waardoor het station in het stadsleven een grotere rol ging spelen.

Foto: Nick Fox/shutterstock.com

Schwerin

Eveneens centrum van bedrijvigheid in de stad is het ‚ÄėHauptbahnhof in Schwerin‚Äô. Het historische stationsgebouw werd tussen 1889 en 1890 gebouwd. Lichte tegels en grote paviljoens die op de hoeken van het pand met de hal zijn verbonden, bezorgen het station een bijzonder mooie aanblik. In 2005 werd het gebouw na een omvangrijke modernisering heropend.

Berlijn

Het is niet alleen √©√©n van de meest veelzijdige onder de stations, in het ‚ÄėBerlin Hauptbahnhof‚Äô bezoeken toeristen de meer dan 70 winkels en eetgelegenheden en regelmatig georganiseerde evenementen. Het Berlijnse centraal station ligt in de buurt van de regeringsgebouwen in het centrum van de stad. Het treinstation maakt tevens deel uit van het tram en metronetwerk. Het is het grootste kruisingsstation van Europa en werd op 28 mei 2006 na een elfjarige bouwtijd geopend. Het markante gebouw met de gebogen dakconstructie en de beide van verre zichtbare, 46 meter hoge kantoorgebouwen ontwikkelde zich al snel tot een geliefd fotomotief.

Foto: mato/shutterstock.com