Wil je met een elektrische auto op vakantie naar Duitsland rijden? Dat gaat steeds beter en in de toekomst zal deze vorm van mobiliteit nog eenvoudiger worden, want de Bondsregering heeft het onderwerp in het kader van het corona-conjunctuurpakket een hoge prioriteit gegeven. Wij leggen hier uit, waar je op moet letten.
tekst Ralf Johnen
In Nederland waren in januari 2020 al 120.000 elektrische auto’s geregistreerd. Daarnaast waren er nog ongeveer 300.000 hybride voertuigen. Bij de nieuwe auto’s is dit aandeel maar liefst 14,8 procent. Dat zijn er procentueel duidelijk meer dan in Duitsland, waar begin 2020 ruim 230.000 elektrische en 540.000 hybride auto’s waren geregistreerd.
Weliswaar is het marktaandeel in Duitsland onder de tien procent, maar de toekomst ligt ook hier bij de stroomgebruikers: Bijna alle Duitse autoproducenten hebben inmiddels elektrische auto’s in hun assortiment (zie de lijst hieronder). Dankzij een groeiende belangstelling voor het milieu, politieke stimulansen en een voortdurend verbeterde techniek stijgt het marktaandeel langzaam maar zeker. Daarom is het de hoogste tijd voor een overzicht van regels en adviezen. Die je moet je in de gaten houden als je met een elektrische auto op vakantie naar Duitsland reist.
Laadpunten voor auto’s in Duitsland
Het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen is inmiddels rond de 27.700 (stand augustus 2020), waarvan ruim 14 procent snellaadstations. Dat zijn er ongeveer 50 procent meer den een jaar geleden. De infrastructuur wordt dus razendsnel beter en verdere optimaliseringen komen er aan. De regering heeft in het kader van het corona-conjunctuurpakket bijvoorbeeld besloten, dat alle traditionele tankstations in de toekomst ook een laadpunt voor elektrische auto’s moeten aanbieden. Desondanks blijft het noodzakelijk je reis goed voor te bereiden.
De app als hulpmiddel
Ook met de huidige infrastructuur is volgens experts een vakantie in Duitsland met een elektrische auto zonder problemen mogelijk. Een handig hulpmiddel hierbij is de app Chargemap. Deze is uitgerust met een routeplanner die gelijktijdig de laadpunten aangeeft. In de app worden bovendien ervaringen uit de community uitgewisseld met actuele en zinvolle berichten.
Snellaadpunten
Er zijn echter nog andere informatiebronnen die geschikte laadpunten langs de vakantieroutes laten zien. Ook grotere ondernemingen zoals het online portaal LeasingMarkt zijn in het kader van de snelle ontwikkelingen hun angst voor alternatieve brandstoffen kwijtgeraakt. Expert Robin Tschöpe schrijft bijvoorbeeld: “E-tankstops zijn wel lastig, maar kunnen heel goed met een uitstapje of eetpauze gecombineerd worden.” Het is het makkelijkst om bij een snellaadpunt te tanken, waar het laden van elektrische auto’s ongeveer een uur duurt. Te veel snelladingen dienen echter vermeden te worden om de accu zoveel mogelijk te sparen. Op gewone laadpunten is aanzienlijk meer tijd voor het laden nodig: Bij laadpalen met een type-2-aansluiting hebben reizigers tussen vijf en zes uur nodig om de accu weer op te laden.
Op de website Going Electric vind je een overzicht van alle actueel beschikbare laadpunten in Duitsland en Europa. Een andere website met gedetailleerde kaarten met oplaadpunten wordt bijgehouden door de ‘Bundesnetzagentur’. Ook in het Nederlands is een lijst met laadpunten in Duitsland op deze site in internet te vinden.
Hotels met laadstations
Opladen bij het hotel? Ook dit komt steeds vaker voor. Het webportaal Bio Hotels laat accommodatie met laadcapaciteiten voor elektrische auto’s zien. De betreffende hotels garanderen daarbij het gebruik van groene stroom. Op die manier is een vakantie met een minimum aan luchtvervuiling geen toekomstvisie meer.
Stopcontacten
In Duitsland geldt door de in 2017 in kracht getreden ‘Ladesäulenverordnung’, een verordening voor laadpalen, dat bij nieuwe elektrische laadstations een type 2 stekker of een passende koppeling (bij wisselstroom) aanwezig moet zijn. Bij gelijkstroom moet minstens een combo-2 koppeling voorhanden zijn. Op deze manier zou het veelvoud aan verschillende ladekabels beperkt kunnen worden. Bovendien mag een exploitant van laadpaal niet meer uitsluitend abonnementhouders als klant accepteren. Ook een eenmalig gebruik zonder aanmelding zal aangeboden moeten worden. Dit geldt alleen voor nieuwe laadpalen en dus geldt de verordening nog niet overal. Sinds april 2019 moet aan de zuilen een prijs per kilowattuur zijn aangegeven. Ook hier wordt de regeling niet overal omgezet zoals het zou moeten.
Betaling
Op dit moment is er nog geen uniform betaalsysteem voor het gebruik van de laadpalen. Dit wil de regering binnenkort wel invoeren. Naast de mogelijkheid via een vast contract met een aanbieder af te rekenen, moet de exploitant van laadstations sinds kort alle potentiële klanten een alternatief voor eenmalig gebruik bieden. Dit kan naast apps als PayPal of betaling met een EC-kaart in uitzonderingsgevallen ook contante betaling zijn. Ook zijn de kosten verre van uniform. Op dit punt moet je je goed voorbereiden. Informatie is verkrijgbaar via de ANWB of via de Duitse site Energieheld.
Hulp bij pech met elektrische auto
Elektrische auto’s beschikken over mechanismes die vroeg waarschuwen bij een lage accustand. Als een auto om een of andere reden toch mocht stranden, biedt de Allgemeine Deutsche Automobil Club (ADAC) hulp aan. De wegenwachters hebben allemaal een speciale opleiding voor elektrische auto’s. Dat was ook hoogst noodzakelijk, want reparaties van elektrische voertuigen mogen alleen door experts met een opleiding worden uitgevoerd. Leken zullen vooral niet aan de hoogvoltcomponenten en alle oranjegekleurde leidingen moeten komen.
Ook de autoproducenten hebben speciale hotlines voor elektrische auto’s met pech. BMW bijvoorbeeld heeft een hele vloot van servicemobielen (‘Mobile Recharger’), die ter plaatse op kunnen laden. De Zuid-Koreaanse producent Kia lost dit anders op: Als een elektrische auto binnen de eerste zeven jaar na aankoop blijft steken, wordt het door de mobiliteitsgarantie gratis naar het dichtstbijzijnde laadstation gesleept. Vergelijkbare service biedt VW (tweejarige garantie op een nieuwe auto) en Nissan (drie jaar).
Goed voorbereid met de elektrische auto op vakantie
De accu van elektrische auto’s heeft op dit moment een geschatte levensduur van tien jaar, waarbij de capaciteit in de loop der tijd afneemt. De zorgvuldige omgang met sommige factoren kan echter de levensduur van de accu verlengen. Zo is een volledige oplading of ontlading schadelijk voor de lithium-ion-cellen. De accu moet daarom in ideale toestand altijd tussen de 20 en 80 procent geladen zijn. Alleen bij langere ritten kan de accu helemaal vol geladen worden.
Niet te vaken snel laden
Snelladen onderweg is weliswaar prettiger, maar de accu wordt er wel extra mee belast. Het is daarom raadzaam alleen bij een snellaadstation op te laden als het werkelijk noodzakelijk is. Wie de mogelijkheid en tijd heeft doet er goed aan de accu langzaam op te laden, bij maximaal 16 Ampère aan een normaal huishoud stopcontact. Daarnaast houdt de accu niet van extreme kou en niet van enorme hitte. Parkeer daarom in de zomer op een schaduwrijke plaats of in de garage. In de winter is het niet verstandig de accu direct na aankomst als de motor nog warm is op te laden. Tenslotte is een elektrische auto niet gebaat bij een regelmatige sterke acceleratie en lange afstanden vol gas rijden.
Milieusticker – ook al ga je met de elektrische auto op vakantie naar Duitsland
In veel Duitse steden moet er – om de stad in te rijden – een zgn. milieuvignet op de auto aangebracht zijn. Hoewel ze geen uitlaatgassen produceren, moeten elektrische auto’s ook een dergelijke sticker op de voorruit hebben. De sticker kan je voor € 18,15 online bestellen.
Duitse merken elektrische auto’s:
VW, Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Opel