TOP
Foto: Voigt & Kranz
Passagiers aan bord van een traditioneel zeilboot in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Zeezeilen in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Martin Rurik is een van de weinige nog actieve zeezeilers op het schiereiland Fischland-Darß-Zingst. In zijn houten, historische boten vaart de ervaren botenbouwer zijn gasten regelmatig over de Boddenwateren. Maar het echte werk begint pas zodra de laatste passagier van het seizoen van boord is.

Werkzaamheden aan een traditioneel zeilboot in Fischland-Darß-Zingst aan de Duitse Oostzee

Foto: Voigt & Kranz

‚ÄėAcht ton eikenhout onder je billen is echt wat anders dan een houten sloep.‚Äô Rustig, maar een tikje gespannen, kijkt Martin Rurik naar zijn goede, oude Martha. Langzaam tilt de speciaal voor deze gelegenheid gehuurde kraan het massief houten schip over de rand van de kade van de rustige haven in Neuendorf, om hem daarna op een paar losse, houten balken neer te zetten.

Traditionele zeilboten in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Martha is een van de drie traditionele zeilschepen van Rurik die, samen met ongeveer negentig andere, over de Boddenwateren tussen Ribnitz-Damgarten, Prerow en Barth varen. ‚ÄėIn totaal staan er honderdtien van dit soort zeilboten in het scheepsregister. Tien daarvan varen er inmiddels niet meer. En nog eens tien liggen op het droge te wachten op hun schoonheidsbehandeling‚Äô, vertelt de 42-jarige. Hij maakte ooit tijdens zijn opleiding tot scheepsbouwer op een scheepswerf bij Barth kennis met deze voor de regio typische zeilschepen. In die tijd ontwikkelde hij er een passie voor.

Man met hamer werkt aan zeilboot in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Foto: Voigt & Kranz

Dat hij nu toeristen over de ondiepe binnenwateren vaart, is vooral toe te schrijven aan toevallige ontmoetingen, maar heeft ook een economische reden: ‚ÄėZeewaardige zeilschepen zijn kostbaar, in ieder opzicht. Net als bij oldtimers krijgen ze veel gebreken, die meestal niet snel, niet eenvoudig en niet goedkoop te repareren zijn. Het was voor ons bijna onmogelijk om puur uit liefhebberij te blijven zeezeilen.‚Äô

Een vuurtoren tijdens het zeezeilen in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Foto: Birger Strahl/Unsplash

Zeezeilen in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Wat Martin Rurik hiermee bedoelt, wordt duidelijk als Martha in haar winterverblijf in de haven ligt. ‚ÄėDit wordt een zware winter‚Äô, mompelt hij en wijst daarbij naar het vooronder dat volledig vernieuwd moet worden. ‚ÄėEn dan is er ook nog het normale onderhoud.‚Äô Hieronder valt volgens de bebaarde booteigenaar het standaardonderhoud, dat ook Martha niet bespaard blijft. Uitzuigen, schoonspuiten en afdekken, ‚Äėzodat er zo min mogelijk tocht en water van buiten in de boot kan trekken en het hout kan beschadigen‚Äô, legt Martin Rurik uit.

Een man werkt aan de onderdelen van een zeilboot in Fischland-Darss-Zingst

Foto: Voigt & Kranz

Hij was vroeger verantwoordelijk voor het onderhoud van luxueuze jachten van Mallorca tot Monaco. Door de jaren heen heeft hij zich tot een ware houtexpert ontwikkeld. En zwaar wordt het, deze winter in Mecklenburg-Voor-Pommeren. Niet alleen de aanhoudende kou zorgt voor problemen, ook het strakke tijdspad. ‚ÄėHet schip mag op zijn laatst begin april weer in het water liggen, want hoge temperaturen zijn schadelijk voor het hout. Voor die tijd moet alles klaar zijn ‚Äď dat is de uitdaging, maar meteen ook de crux van het hele zeezeilenverhaal.‚Äô

Het werk aan het zeilboot is nooit voorbij

Er gaat geen dag voorbij dat de botenbouwer uit Fuhlendorf, op zo‚Äôn honderd meter van de Bodden, niet aan zijn Martha werkt. Er wordt gezaagd, geschuurd, gelakt. Planken worden gebogen, afdichtingen gecontroleerd en gaten gefreesd. Altijd met de tijdsplanning in het achterhoofd, maar ook met de nodige flexibiliteit, die je volgens Martin Rurik echt nodig hebt. ‚ÄėOmdat ik in de buitenlucht werk, moet ik altijd rekening houden met de omstandigheden van moeder natuur.

Onderhoudend werk aan een traditioneel zeilboot in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Foto: Voigt & Kranz

Ik kan bijvoorbeeld niet op een middag gaan lakken als ik weet dat het ‚Äôs nachts maar drie graden wordt. Dan ga ik gewoon met iets anders verder‚Äô, vertelt Rurik gelaten. Hij voegt eraan toe: ‚ÄėZo gaat het dag in, dag uit, tot de kraan weer op de kade staat.‚Äô

De zon schijnt als de blauwe krachtpatser opnieuw eerst Martha en daarna haar meer dan tien meter lange, nieuw gelakte mast ophijst. Rurik verheugt zich op het komende toeristenseizoen en weet ook: ‚ÄėDe to-do-lijst voor volgende winter is nu al lang.‚Äô

De kust tijdens het zeezeilen in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Foto: Leif Christoph Gottwald/Unsplash

Meer informatie over Zeezeilen in Mecklenburg-Voor-Pommeren

Wil je gaan zeezeilen met Martin Rurik? Dan moet je naar Wieck am Darß in Mecklenburg-Voor-Pommeren. Aanmelden voor een zeiltocht kan via tel. 0049 174 442 17 50.