TOP
Foto: TMGS
Een kleine jongen kijkt geinteresserd naar het Blaue Wunder, een van de mooiste bruggen in Saksen

Top 5: De mooiste bruggen in Saksen

Een brug staat symbool voor verbinding. Geografisch gezien overbruggen ze letterlijk barrières voor mensen. In de Duitse deelstaat Saksen kun je prachtige exemplaren bewonderen. De bruggen overspannen rivieren en lopen door gebergten. Over smaak valt niet te twisten, maar vanuit historie gezien is dit een Top 5 van bezienswaardige bruggen in Saksen.

Tekst: Robert Witsen

1) Göltzschdalbrug Vogtland

De diepe vallei van het Göltzschdal in het Vogtland moest in de 19e eeuw worden overwonnen voor de aanleg van de intercity-spoorlijn tussen Leipzig en Neurenberg. Ingenieur Johann Andreas Schubert, de constructeur van de eerste Duitse stoomlocomotief, leverde een baanbrekend ontwerp op basis van statistische berekeningen. Eind mei 1846 werd de eerste steen gelegd. De bouwplaats was voor die tijd enorm. Elke dag hebben 20 steenfabrieken langs de spoorlijn 50.000 stenen gebakken uit lokale kleiafzettingen.

De Göltzschtalbrücke is een van de mooiste bruggen in Saksen en misschien wel in de hele wereld

Foto: TMGS

Toen de brug, met een lengte van 576 meter, klaar was in 1851 waren er 26 miljoen bakstenen gebruikt! Nog altijd is de Göltzschtalbrücke de grootste brug uit bakstenen op aarde. Er rijden dagelijks treinen over. Het ‘kleinere’ zusje, de nabijgelegen Elstertalbrücke, is de op één na grootste ter wereld. Voor de brug over het Elsterdal waren ‘maar’ 12 miljoen bakstenen nodig.

2) Een van de mooiste bruggen in Saksen: Duivelsbrug Oberlausitz

De officiële naam is Rakotzbrug, maar hij is bekender als de ‘Duivelsbrug’. Gelegen in het Kromlau Rhododendronpark in de Oberlausitz behoort hij tot de meest fotogenieke bruggen ter wereld.

De Duivelsbrug in het Kromlauer Park in de Oberlausitz met een grote lelie

Foto: Anja Koalick

Het ontwerp is een halve cirkel, die bij reflectie op het water een perfecte cirkel vormt. De brug werd rond 1865 gebouwd uit basalt en veldstenen in een groot landschapspark van ruim 200 ha. Dit fraaie park met de beroemde Duivelsbrug is gratis te bezoeken.

3) Blauwe Wonder Dresden

Eigenlijk heet dit de Loschwitzer-brug, maar iedereen noemt hem het ‘Blauwe Wonder’. Dit in 1891 gebouwde meesterwerk was de enige brug die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog niet werd opgeblazen. Moedige Dresdenaren verhinderden de destructie ervan in 1945. Maar waar komt de naam Blauwe Wonder vandaan?

De brug Blaues Wunder in Dresden, wat blauw wonder betekent in det Nederlands

Blaues Wunder Foto: DMG/Dittrich

Bij de bouw gold het als een wonder dat een metalen brug, met zo’n enorme overspanning, het kon stellen zonder steunpilaren in de rivier. Het ‘Koepcke-systeem’ heeft de innovatieve constructie mogelijk gemaakt. Ingenieur Claus Koepcke vond een methode om hangbruggen te verstevigen na het bestuderen van trillingen in klokstoelen. De brug is nog steeds getooid in de oorspronkelijke lichtblauwe kleur, wat ook bijdroeg aan de bijnaam. Ook bijzonder: bij de aanleg vonden mensen de brug gezien lelijk, terwijl ze hem nu waarderen als één van de mooiste plekken van Dresden.

4) ’Gedeelde stadsbruggen’ Gorlitz

Qua ontwerp vallen de stadsbruggen niet zo op, maar door de geschiedenis zijn ze bekend geworden. De middeleeuwse stad Görlitz kwam ongeschonden uit de laatste oorlog. Op aandrang van de Sovjet-Unie werd in 1945 de nieuwe landsgrens tussen Duitsland en Polen getrokken langs de rivier de Neisse. Dat raakte Görlitz, want de stad werd in tweeën gesplitst. De stadsdelen vielen uiteen in een Duits en een Pools deel (Zgorzelec genaamd). Decennialang waren op de bruggen grenswachten te vinden, maar sinds Polen in de EU-zone zit, gaat een oversteek tussen beide stadsdelen soepel.

Op de stadsbrug in Görlitz stonden lang douaneambtenaren

Foto: TMGS

Het historische centrum ligt op de Duitse kant en behoort met bijna 4.000 monumentale gebouwen tot de best bewaarde stadjes van Duitsland. Het is tegenwoordig een gewild decor voor TV/film-producties. Görlitz dankt er ook de nieuwe bijnaam ‘Görliwood’ aan. Langs locaties waar bekende films zijn opgenomen is nu een leuke stadswandeling uitgezet. Stap hier in de voetsporen van acteurs als Brad Pitt.

5) Bruggen in historische spoorlijnen

In Saksen werd de basis gelegd voor de spoorwegen in Duitsland. Ook werden in Saksen veel locomotieven en treinwagons gebouwd. Een deel van de spoorweggeschiedenis is nog altijd te beleven en Saksen is een eldorado voor treinliefhebbers. Hier rijden nog altijd stoomtreinen op smalspoortrajecten in een dagelijkse dienstregeling. Vooral in de spoorlijnen door de gebergten in het zuiden van Saksen waren veel bruggen nodig.

De spoorbrug Markersbach is een van de mooiste bruggen in Saksen

Foto: Uwe Meinhold

Hoewel niet alle bruggen vanuit architectonisch oogpunt interessant zijn, is hun functie dat wel. De smalspoorlijnen door de gebergten staan garant voor een romantische reisbelevenis vol vergezichten. Een paar tips voor wie wil genieten van natuurrijke panorama’s uit de trein. De Fichtelbergbaan, in het Erzgebirge, voert naar de hoogst gelegen stad van Duitsland: de wintersportplaats Oberwiesenthal. Wie in de buurt van Zittau is, kan het Zittauer gebergte verkennen per stoomtrein naar Oybin of Jonsdorf. Hier zijn niet de uitzichten óp de bruggen het belangrijkste, maar de geweldige panorama’s er vanaf!

Reisinformatie over de mooiste bruggen en andere attracties in Saksen

Kijk op de website van www.saksen.info