TOP
Sascha Gerritzen
Ken Braz, Uitvinder van de koffiebranderij August 63

Onemanshow voor excellente koffie: Ken heeft alles over voor zijn koffiemerk August 63

Ken verkoopt koffie. En niet zomaar koffie, maar echt goede specialiteitenkoffie, of ‘Specialty Coffee’, zoals ze in de branche zeggen. En die brandt hij bovendien zelf. Ken verkoopt zijn hoogwaardige bonen via de onlineshop “August 63”, in Berlijnse cafés en op weekmarkten. Dat flikt hij allemaal helemaal alleen, met een beetje steun van zijn liefste. Zo veel drive en liefde voor de koffiecultuur smeekt om erkenning, en daar zorgen we met dit artikel voor.

Tekst: Lisa-Kristin Erdt

Sinds 2021 bestaat August 63 nu, en het bedrijf van de zelfverklaarde koffienerd begint op te bloeien: vorig jaar heeft hij 1,5 ton koffiebonen gebrand. Dit jaar kan hij het volume van gebrande koffie meer dan verdubbelen. Een mooi perspectief voor Ken en zijn klanten. Daarvan is een groot deel hem al trouw sinds zijn crowdfunding-campagne, die August 63 twee jaar geleden tot leven heeft gewekt.

Ken Braz in het Koffiebranderij August 63

Sascha Gerritzen

“Ik had al heel lang zin om van mijn passie voor koffie mijn beroep te maken. Dat begon allemaal tijdens mijn studie, toen ik helemaal genoeg had van minderwaardige koffie en een goede basisuitrusting heb aangeschaft om koffie te maken: Chemex, handmolen en weegschaal. Als je het doet, doe het dan goed. Van daaruit ging het steeds verder de koffiewereld in. Een eigen koffieblog later zat ik zo diep in de materie van de Specialty Coffees dat ik wist: ik wil mijn eigen ding gaan doen.”

Binnen drie maanden lag het eerste businessplan er

Op een gegeven moment was het zover: Ken zei zijn baan als marketingmanager op en begon de vervulling van zijn droom na te jagen. Na drie maanden was zijn plan er en de overtuiging ervoor te gaan. En daarna met volle kracht vooruit: met crowdfunding, zijn zelf opgestelde communicatieplan, de werving van perscontacten en het activeren van influencers heeft de vroegere marketingstudent toen al zijn onemanshow vormgegeven.

Koffie uit de koffiebranderij van August 63 op het aanrecht

Sascha Gerritzen

Nu serveert August 63 honderden ’s morgens koffie met een smile

Ook nu nog drijft het merk op de community-gedachte, die zit er al vanaf dag 1 in. Zijn supporters van toen horen nu bij de vaste klanten en willen Kens uitstekende bonen niet meer missen. Die kunnen zij net als ieder ander in de onlineshop bestellen en in enkele Berlijnse cafés, of opslurpen tijdens Kens barista-cursussen of cateringactiviteiten. Of op de markten van de hoofdstad waarop Ken verse koffiezet in zijn kleine, mintgroene Ape. Nog een handelsmerk: de Ape heet toepasselijk Augusta. Ken heeft hem vorig jaar samen met een maat omgebouwd tot

Mensen staan in de rij bij de koffiemobiel van koffiebranderij August 63

Sascha Gerritzen

.

Wat maakt Kens bonen zo bijzonder?

De kwaliteit van ruwe koffie wordt volgens een ranking van de SCA (Specialty Coffee Association) gewaardeerd van 0 tot 100 punten. Bij 80 punten begint het onderscheid tussen normale koffie en specialiteitenkoffie. Kens bonen zitten tussen de 84 en 88 punten. De ruwe koffie die hij aanschaft wordt onder eerlijke, optimale omstandigheden verbouwd. Alleen de beste rijpe koffiebessen worden van de plant geplukt en met de hand geselecteerd.

Koffie uit de koffiebranderij van August 63 op de toonbank

Sascha Gerritzen

Een blik op de onlineshop verraadt waarom het zo de moeite waard is om alles te proeven: “Koffie heeft meer dan 800 smaaktonen. De ene soort smaakt bloemig en zoet, terwijl andere chocolade-nootachtig of fruitig smaken met citrusnoten. Daarom wil ik een breed palet aanbieden. Ik wil aan ieder koffieland een platform bieden.”

Waaronder bonen uit Kenia. Die smaken naar vruchten met een zweem van hibiscus en doen qua smaak aan thee denken. “Dat ligt aan de mineraalhoudende bodem en de geringe neerslag in het land van herkomst. Bonen die uit Columbia of andere nattere gebieden komen smaken duidelijk voller en hebben meer body”, weet de koffie-expert. Wie niet weet welke soort hij wil proeven, kan nu ook Kens Discovery Box met vier verschillende soorten à 100 gram bestellen. Als je de webshop doorneemt vallen de kleurrijke, inspirerende designs op de koffieverpakkingen direct op: die maakt de vriendin van Ken overigens zelf.

Lancering koffiebranderij August 63 in een koffiemobiel

Sascha Gerritzen

Waar moet het nu dan naartoe, Ken?

“Ik wil mijn bedrijf verder uitbouwen. Dat is de laatste tijd wat blijven liggen, maar ik zou mijn team willen uitbreiden en meer mensen met mijn liefde voor koffie willen aansteken.” En hoe kan dat beter dan met een kop excellente koffie? Wij duimen voor je, lieve Ken!