Als je van schepen houdt en van weidse landschappen, dan is een fietstocht van Bremen naar Kiel zeker iets voor jou. Onderweg kom je twee grote rivieren en twee zeeën tegen. En het mooie is dat de gigantische oceaanreuzen vlak langs je heen varen.
Tekst: Thorsten Brönner
Wie een fietstocht langs de Noordzee plant, is meestal wat angstig voor de wind. De wind woedt langs de kust, veegt over de rivieren en drijft de schapen op de weilanden in beschutte hoekjes. Onze reis voert precies door deze regio van Duitsland.
Op bezoek bij de Bremer Stadsmuzikanten
Op het moment dat we met onze fietsen over de Markt van Bremen lopen, waait er een aangenaam briesje. De septemberzon klimt langzaam over de dubbele torens van de St.-Petri-Dom en lijkt als een schijnwerper de oude gevels van de mooie huizen uit de 16e eeuw te belichten. Langs het beeld van de Bremer Stadsmuzikanten rijden we verder naar de Weser. Deze rivier leidt ons verder naar de Noordzee. Richting noordwesten betekent hier meestal tegenwind, maar wonder boven wonder, het flinke briesje waait vanaf land en geeft ons een flink duwtje in de rug. Eén tegen nul voor ons.
En dan staat de tijd stil
We wandelen in Bremerhaven door het Auswanderhaus, slingeren door de onoverzichtelijke havens en stoppen bij de container-uitzichttoren. Van bovenaf lijkt de bedrijvigheid beneden wel op een zwerm bijen. Overal rijden voertuigen langs elkaar. Ze bewegen zich voort met een voor ons niet te doorgronden logica. In de naaste omgeving ziet het er opeens heel anders uit: de kleurrijke containers maken plaats voor rode bakstenen huizen, met daar tussenin groene vlaktes met schapen en koeien. In het midden ligt de Weser, die hier trechtervormig in zee uitmondt. Een paar uur later staan we aan de oever van de Noordzee. Nadat we de schepen uit de verte hebben zien liggen, varen we op de derde dag in Cuxhaven met de veerboot MS Nordstern naar Brunsbüttel. De overtocht over de Elbe duurt drie uur. Daar begint het tweede deel van de reis. De route loopt langs het Noord-Oostzee-kanaal naar het oosten. In oostelijke richting gaan is voor fietsers altijd goed, want dan drijft de wind je voor zich uit. Twee-nul voor ons.
Afkorting tussen twee zeeën
Als je over de dubbele betonnen rijstroken rijdt, kun je je de inspanningen die voor de bouw van het kanaal verricht moesten worden, nauwelijks voorstellen. In de 18e eeuw groeven ongeveer 4600 arbeiders een verbinding van Kiel naar de rivier Eider bij Rendsburg. Ze bouwden ook sluizen en verzetten met eenvoudige hulpmiddelen 82 miljoen kubieke meter grond.
Al fietsend zien we convooien met tankers en container-feederschepen voorbijglijden. Jaarlijks maken zo’n honderd cruiseschepen gebruik van de 325 kilometer lange vaarweg. De laatste etappe biedt een vertrouwd beeld: aan de ene kant het water, aan de overkant weiden, boomgroepen en velden. Wolken jagen door de lucht. Soms zijn ze zo wit als de schapen op de dijk, dan weer zo zwart als de romp van een schip. Zon, regen en wind: het wisselt van minuut tot minuut. Niets staat stil in het land tussen de zeeën. Tot slot kondigt de sluis Kiel-Holtenau het einddoel van de reis aan. Eigenlijk jammer. We zouden best nog verder willen gaan over de Oostzee-fietsroute.
Informatie
De vlakke, ca. 240 kilometer lange route loopt over fietspaden langs de Weser, de Noordzee en het Noord-Oostzee-kanaal. Met de app ‘Marine Traffic’ kun je precies zien welke schepen in de buurt zijn.
Heen- en terugreis: Bremen en Kiel zijn met de trein goed bereikbaar.
Toeristische informatie: www.reiseland-niedersachsen.de, www.sh-tourismus.de