TOP
BMW AG
BMW van Elvis

Meer dan 100 jaar BMW

Net als bij zoveel andere auto-ondernemingen begon het verhaal van BMW niet met vier wielen. Het MĂŒnchener automerk, dat tussendoor ook slechte tijden kende, is tegenwoordig trendsetter.

Tekst: Stefan Weißenborn

Skyhigh

Bijna 10.000 meter, om precies te zijn 9760 meter. Dit hoogterecord vloog Franz Zeno Diemer. In juni 1919 start de piloot met een dubbeldekker vliegtuig vanaf vliegveld Oberwiesenfeld in MĂŒnchen om anderhalf uur later genoemde hoogte te bereiken. Dit huzarenstukje is natuurlijk te danken aan de vaardigheden van Diemer, maar ook aan een hogecompressiemotor van de Bayerische Motoren Werken.

De R32 was de eerste motorfiets van BMW Meer als 100 jaar BMWW.

BMW AG

Het record is nooit officieel bevestigd, maar zorgde wel voor een wereldwijde bekendheid van de naam BMW. In 1923 werd de eerste motorfiets  gebouwd en in 1929 werd de eerste auto van het merk – nog in licentie – vervaardigd. Het jaar 1916 wordt door BMW als het eigenlijke geboortejaar van het concern beschouwd. Dit is het oprichtingsjaar van de Bayerische Flugzeug-Werken AG, die later werden samengevoegd met de Bayerische Motoren Werken uit 1917.

Zwarte bladzijden en iconen van de autoindustrie

BMW beleefde gedurende het 100-jarig bestaan van de firma vele hoogte- en dieptepunten. Voordat aan het begin van de jaren zestig de industriĂ«le dynastie Quandt tot BMW toetrad, dreigde zelfs een tussentijdse overname door Daimler-Benz. Vóór de zwarte bladzijden in de geschiedenis van het merk bracht de fabriek al auto’s op de markt, die tegenwoordig als iconen van de automobielindustrie gelden.

De Isetta populair en betaalbaar

BMW AG

In 1951 bijvoorbeeld de ook wel ‘barokengel’ genoemde 501, die als eerste Duitse luxe limousine na de oorlog werd gebouwd. Later werd hiervan de 502 afgeleid, die was uitgerust met eerste V-8 motor na 1945. Ook de Isetta, die de ‘Knutschkugel’ (letterlijk vertaald ‘knuffelbal’) werd genoemd, was zo’n opvallend voorbeeld in de branche. De fraai vormgegeven Roadster 507 werd mede dankzij beroemde bezitters zoals Elvis Presley en Alain Delon eveneens een beroemdheid.

Heel mooi, maar niet succesvol, de Roadster 507

BMW AG

Overlevingskansen

De definitieve overlevingskans van BMW kwam met de 1500, het eerste model uit de zgn. ‘nieuwe klasse’. Een miljarden zware flop en financieel disaster teisterde het bedrijf door de overname van het volledig aan de grond geraakte Engelse merk Rover. 1999 werd de merk weer verkocht, het jaar dat ook de X5 op de markt verscheen. Dit model luidde bij BMW het winstgevende tijdperk van het ‘Sports Utility Vehicle’, kortweg ‘SUV’ in.

Mede door het succes van de hoogbenige pseudoterreinwagen kon het concern het avontuur met de elektromobiliteit aangaan en het submerk ‘i’ oprichten. In 2013 debuteerde de compacte elektroauto i3. Ondanks het feit dat alle chefs – van Daimler tot aan General Motors – de toekomst zien in auto’s op stroom, blijft het verwachte succes uit. De afzet van elektroauto’s is moeizaam, ook die van de i3.

De i3, de eerste compacte electro-auto uit 2013

BMW AG

Toekomst

De aan het begin van de feestelijkheden rond het 100-jarig BMW-jubileum in 2017 onthulde toekomststudie ‘Vision next 100’ liet weliswaar opzienbarende concepten zien als een voorruit annex beeldscherm, de optie voor zelfstandig rijden en een futuristisch design. Maar BMW-chef Harald KrĂŒger repte met geen woord over de aandrijving. Bij BMW en in de hele automobielbranche blijft het spannend. Wellicht hebben ze bij BMW met hun dure ‘i’-wagentjes al een aanzet gegeven voor een trend die zich nog moet bewijzen. Hoe in het tijdperk van robotten en automatisering het voor het merk typische ‘rijplezier’ behouden blijft, moet eerst ook nog worden opgelost.

En zo ziet de auto van de toekomst er uit

BMW AG